Josefine - Bett

Jag har inte skrivit detta på bloggen innan, men när jag rider ut med Bob får han ofta lite ryck och vill vända hem. Han stegrar och vänder helt enkelt i stegringen så att jag knappt har en chans att rama in honom, sen när han har vänt sig är det nästan omöjligt att få tillbaka honom OM man inte sitter av. 

När Jasmine var med mig hände det några gånger trots att han tyckte det var superkul att få springa lite på grässtigarna. I slutet var han så stark och jobbigt, så jag frågade henne om hon visste något bett som kanske skulle fungera på Bob, då jag just nu rider honom på ett vanligt tredelat som inte alltid räcker till. Vi kom fram till att jag skulle få låna hennes fullcheek bett och se om det fungerade. 

Nu har jag bara ridit med det en gång så kan inte säga om det fingerar än, men jag var positivt överraskad över bettet. Det var mycket lättare att svänga och när han började hålla på kunde jag rama in honom utan problem. Han grejsade dock rätt mycket med munnen så är inte säker på om han trivs med det, men han vågade ta stöd. Antagligen för att bettet är tvådelat och han är van vid ett tredelat. Ska bli roligt att se hur han fungerar med bettet! Om fullcheek inte fungerar, kommer jag testa ett waterfordbett. Många tror att det är ett skarpt bett och att det är taskigt mot hästarna, men det har fler brytningspunkter så hästen kan inte "hänga" sig i en sida. Men det är säkert en aning skarpare än ett tredelat. 




Fullcheek


waterfordbett


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0