Josefine - Framridning

Jag lägger stor vikt i framridningen, har alltid en plan hur jag ska lägga upp den. Finns inget värre än att rida runt planlöst, spelar ingen roll om det är tävling eller en skogstur; ALLTID en plan. Självklart rider jag inte fram likadant alla gånger jag rider, men det finns ändå ett mönster. Mitt mål med framridningen är att få en mjukgjord häst som inte stretar och en häst som är lydig. 

Oftast börjar jag faktiskt, tro det eller ej gå med Bob. Det kan vara 50 meter eller 1000 beror helt på var vi ska rida och hur han reagerar på omgivningen. Sen hoppar jag upp och skrittar ALLTID på långa tyglar, även om hästen är uppvärmt måste jag hitta kännslan innan jag kortar tyglarna. 



Om jag ska rida på banan skrittar jag till banan med långa tyglar, stannar några gånger med hjälp av sitsen och ser att han är uppmärksam på vad jag gör. Efter det börjar jag faktiskt trava på långa tyglar under lättrindning. Målet är att han ska gå fram i ett friskt temp och få chansen att trava igenom hela kroppen innan jag kommer och stör. Travar så i båda varven med några avbrott, minskningar och ökningar med hjälp av sits och röst. Rider som ni ser på bilden oftast med en hand, då jag tycker det blir lättare att inte störa hästen. 
 


I dagsläget är inte Bob helt igång så galoppen ingår inte i framridningen, men skriver det som om han skulle vara helt igång. 

Nu när jag har kontrulerat att Bob är med mig sätter jag mig ner i sadeln och fattar galopp, galopperar bara ett par varv i båda galopperna. Samma som i traven ska han lyssna på mig och hellst själv vilja galoppera i ett friskt tempo. När jag känner mig nöjd saktar jag direkt av till skritt och låter honom pusta. 



När Bob har fått pausa kortar jag tyglarna och börjar arbeta med honom, främst på volter för att böja igenom honom. När det släpper i skritten börjar jag trava, även nu på volter med många varbyten. Sen när han känns fin i traven börjar jag att jobba med det som jag har planerat för passet. 

Jag anser att det är viktigt att lägga ner tid på uppvärmingen, speciellt framskrittningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0